``nurrul~ktks_ida``

JURNAL 1


Tajuk Kajian:  Action Research: A Tool for Improving Teacher Quality and Classroom Practice


Pengkaji:        Katherine A. O’ Connor, H. Carol Greene and
                       Patricia J. Anderson
                       East Carolina University (2006)

Contoh tajuk kajian

Kajian Tindakan: Alat untuk Memperbaiki Kualiti Guru dan Amalan dalam Bilik Darjah


Apa masalah yang dijadikan kajian?

Kebanyakkan guru adalah terlalu sibuk untuk membaca tentang suatu kajian, apatah lagi membuat kajian. Mereka menganggap kajian adalah suatu yang tidak relevan kerana terlalu sedikit kajian yang dilakukan oleh guru dan selalunya ia tidak berkait dengan aktiviti harian di dalam bilik darjah. Maka, kajian tindakan dapat membantu mereka untuk mencari strategi dalam memperbaiki amalan pengajaran mereka.


Apa sampel kajian dan setting kajian?

Sampel kajian: 34 orang pelajar

Setting kajian: 3 seksyen kursus siswazah – Pelajar Master, East Carolina University


Bagaimana pengkaji melakukan kajian (Prosedur Kajian)?

Berdasarkan model 4 peringkat kajian tindakan (Mertler dan Charles, 2005) yang terdiri daripada:

1. Merancang (Planning)

2. Bertindak (Acting)

3. Membangun (Developing)

4. Mereflek (Reflecting)

Menurut Mertler (2006), kajian tindakan merupakan suatu proses yang dapat memperbaiki pengajaran melalui gabungan perubahan.


Bagaimana pengkaji melakukan pengumpulan dan penganalisisan data?

Pengumpulan data dibuat melalui agihan borang kaji selidik di mana merangkumi skala (1-5) dan soalan terbuka.

Analisis data menggunakan:

Teknik analisis kualitatif .


Bagaimana pengkaji memaparkan dapatan kajian tindakan?

Hasil dapatan dibuat berdasarkan soalan kajian dan ianya dipaparkan melalui gambarajah untuk menunjukan skor min setiap dan penerangan yang terperinci bagi setiap skor dan soalan yang terdapat di dalam borang kaji selidik.

Pengkaji juga memberi kesimpulan dan implikasi kajian tindakan yang dibuat serta memasukkan elemen kajian di masa hadapan (future research) sebagai kajian longitude.


JURNAL 2


Tajuk Kajian: How Do Homework Guides Help Students Acquire Procedural Knowledge?

Pengkaji: Nicholas D. Hartlep, University of Wisconsin Milwaukee, 2008.

Contoh tajuk kajian

Bagaimana panduan kerja sekolah dapat membantu pelajar memperoleh pengetahuan prosedural?

Apa Masalah yang dijadikan kajian

Kajian dan literature review mengenai kerja sekolah adalah terlalu banyak tetapi literature semasa masih tidak dapat menjawab persoalan mengenai kesan dan kepentingan kerja sekolah kepada pembelajaran pelajar. Kerja sekolah dapat memberi pendedahan kepada pelajar pelbagai perkara sama ada yang berkait dengan kurikulum mahupun tidak, termasuklah pengurusan masa.

Apa Sampel kajian dan Setting kajian

Sampel kajian: 25 orang pelajar dari Gred 2 (berumur 7-8thn)

Setting kajian: Secondary grade elementary school

Bagaimana Pengkaji melakukan kajian (Prosedur Kajian)

Kajian dilakukan berdasarkan 3 bentuk soalan iaitu:

1- Berapa banyakah latihan yang diperlukan untuk mecapai kecekapan didalam menyelesaikan masalah berkaitan operasi penambahan dan penolakan dalam bentuk ayat?

2- Apakah yang pelajar merasai apabila membuat latihan kerja sekolah di rumah?

3- Bagaimana panduan kerja sekolah dapat member kesan kepada usaha pelajar dalammemperoleh pengetahuan procedural?

Pelajar dikehendaki membuat 3 versi ujian yang berbeza. Log/panduan kerja sekolah diedarkan kepada pelajar untuk dibawa balik ke rumah bagi ibu bapa merekod segala aktiviti pelajar dan perasaan mereka semasa membuat kerja sekolah.


Bagaimana Pengkaji melakukan Pengumpulan dan Penganalisisan Data?

Pengumpulan data berdasarkan:

1. Ujian kertas (13 kali) yang dijalankan pada bulan Nov, Dec dan Jan.

2. Pra-kaji selidik (melibatkan pelajar)

3. Pos-kaji selidik (melibatkan temubual ibu bapa)

Pengkaji menganalisis data melalui frekuensi kerja sekolah yang diberi dan masa yang di ambil oleh pelajar dlam membuat kerja sekolah. Catatan log/panduan kerja sekolah oleh ibu bapa memberi keputusan mengenai purata masa membuat kerja sekolah oleh pelajar.

Analisis data juga diperolehi melalui perbezaan respon yang diberikan semasa pra-kaji selidik dan pos-kaji selidik dan hasil pencapaian ujian yang dibuat oleh pelajar dalam masa 3 bulan. Pelajar di bahagikan kepada 4 kumpulan kecil menerusi markah yang diperoleh iaitu: (1) 5 pelajar teratas, (2) 5 pelajar Pertengahan-atas, (3) 5 pelaja Pertengahan-bawah dan (4) 5 pelajar terbawah.

Bagaimana Pengkaji memapar dapatan kajian tindakan?

Pengkaji memaparkan dapatan kajian melalui graf plot purata markah yang diperoleh oleh pelajar mengikut 4 kumpulan kecil. Terdapat juga jadual purata markah ujian yang dibuat sebanyak 13 kali yang memaparkan purata hasil markah pelajar di dalam kelas.

Pengkaji memberi kesimpulan mengenai implikasi kajian tindakan ke atas amalan pengajarannya di sekolah dengan memberikan pelajar lebih masa dalam membuat kerja sekolah matematik dan juga log kerja sekolah pada awal kemasukkan sekolah kelak.


JURNAL 3

Tajuk Kajian: Pedagogical Research in Psychology: Effective Teaching and Learning in the College/ University Classroom.



Pengkaji: William E. Herman

Contoh tajuk kajian

Keberkesanan Pengajaran dan Pembelajaran di dalam bilik darjah Kolej atau Universiti, suatu kajian pedagogi di dalam konteks kursus pendidikan psikologi.

Apa masalah yang dijadikan kajian?

Kebanyakan pengajar kolej tidak memperoleh latihan professional yang khusus sepertimana doktor mendapat latihan perubatan di kolej perubatan, tetapi pengajar kolej hanya terus mengajar tanpa latihan yang diperlukan. bagi melahirkan pelajar berkualiti, pengajar haruslah mengetahui keputusan pedagogi yang patut diguna pakai di dalam proses pengajaran dan pembelajaran kelas.

Apa sampel kajian dan setting kajian?

Sampel kajian merangkumi 98 orang pelajar

Setting kajian: Pelajar pra-siswazah yang mengambil kursus psikologi - State University of New York

College

Bagaimana Pengkaji melakukan kajian (Prosedur Kajian)

Pengkaji meletakkan pembolehubah yang mudah seperti kedatangan pelajar dan skor markah peperiksaan dalam melakukan kajiannya.

Terdapat juga Pra-ujian yang dibuat untuk menilai pengetahuan sedia ada pelajar pada awal kelas di jalankan. Pengkaji akan mengaitkan jumlah skor markah yang diperoleh dan membuat perbandingan dengan kedatangan pelajar ke kelas.

Bagaimana Pengkaji melakukan Pengumpulan dan Penganalisisan Data?

Data dikumpul melalui pengiraan min skor keputusan markah pra-ujian yang dijalankan dan jumlah kedatangan pelajar melalui rekod kedatangan mereka.

Bagaimana Pengkaji memapar dapatan kajian tindakan?

Paparan hasil kajian tindakan yang ditunjukkan oleh pengkaji adalah berbentuk penerangan dimana menjawab 3 persoalan kajian yang dibuat iaitu (1) apakah kepentingan kursus wajib sedia ada iaitu Pengenalan kepada Psikologi atau Perkembangan Kanak-kanak? (2) Adakah kedatangan dalam kelas member impak kepada keputusan gred pelajar dan (3) apakah jangkaan awal yang boleh diguna dalam menganggar keputusan ahir gred pelajar dalam kelas?

Hasil dapatan kajian juga dapat membantu pelajar yang bercadang untuk menjadi guru atau pengajar tentang bagaimana kajian terhadap gaya pengajaran sendiri boleh meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.



0 Responses

Post a Comment