``nurrul~ktks_ida``
ABSTRAK JURNAL PILIHAN (perkongsian ilmu)


1. Action Research: A Tool for Improving Teacher Quality and Classroom Practice. (Nurul)

Kajian ini menilai pengalaman 34 pelajar pra-siswazah yang sedang membuat projek kajian tindakan. Kajian ini bergerak seiring dengan peringkat proposal kajian sehinggalah peringkat akhir persembahan. Data dianalisis berdasarkan 2 persoalan kajian iaitu: 1) Apakah bahagian yang paling sukar dalam proses kajian tindakan?; 2) Bagaimana penyertaan didalam kajian tindakan memberi impak kepada amalan guru masa kini dan akan datang?

2. How Do Homework Guides Help Students Acquire Procedural Knowledge? (Nurul)

Kajian ini mengkaji kesan daripada penggunaan log dan panduan kerja rumah terhadap kemampuan pelajar untuk menyelesaikan masalah perkataan yang melibatkan asas penambahan dan penolakan. Pelajar telah membuat 1 daripada 3 ujian setiap hari khamis seminggu di mana berfokus kepada pengukuran asas penambahan dan penolakan. Sebanyak 22 pelajar kelas dua menyertai kajian tindakan ini. Hasil dapatan menunjukkan bahawa panduan kerja rumah dapat memberi kesan positif kepada pelajar agar bermotivasi dan berusaha untuk membuat kerja rumah. Tambahan pula, masalah perkataan yang melibatkan asas penambahan menunjukkan ianya adalah mudah untuk diselesaikan.


3. Pedagogical Research in Psychology: Effective Teaching and Learning in the College/ University Classroom. (Nurul)

Kajian ini merupakan kajian pedagogi dalam konteks kursus psikologi pendidikan. Persoalan kajian berkait rapat dengan; 1) Keberkesanan kursus-kursus wajib, 2) Polisi kehadiran didalam kelas dan, 3) petunjuk awal kejayaan atau kegagalan di dalam kursus. Pengetahuan sedia ada tentang psikologi diukur melalui kuiz dalam kelas yang pertama didapati mempunyai kaitan dengan pencapaian di dalam peperiksaan dimana menunjukkan kursus wajib sedia ada berfungsi dengan betul. Kehadiran didalam kelas juga dilihat sebagai petunjuk untuk pencapaian didalam peperiksaan. Maka, polisi kehadiran kelas semasaadalah dilihat sangat berguna dan patut diteruskan. Pencapaian pelajar didalam ujian pelbagai pilihan dilihat sebagai petunjuk tepat bagi purata di akhir kelas kelak. Dengan itu, peperiksaan major yang pertama merupakan kayu pengukur yang penting untuk pelajar bagi meningkatkan keyakinan untuk berjaya atau sebagai alat amaran awal untuk memperoleh pencapaian yang lemah. Secara keseluruhan, keputusan secara kolektif menyokong pandangan bahawa hasil kajian berasaskan pedagogi adalah berguna dalam meningkatkan refleksi pengajaran dan memperbaiki pengajaran pelajar.

4. Action research in the secondary science classroom: student response to differentiated, alternative assessment. (Farhana)

Kajian tindakan yang dilakukan adalah untuk mengkaji persepsi para pelajar untuk membezakan, model pemilihan penilaian di dalam kelas sains. Elemen-elemen seperti pilihan, meningkatkan pembelajaran dan menambah pengalaman adalah faktor penting yang mempengaruhi pemilihan pelajar.

5. Exploring A Conceptual Model-Based Approach To Teaching Situated Word Problem (Nor)

Penulis meneroka kesan konsep pengajaran berdasarkan kaedah pengajaran berdasarkan penyelesaian masalah dalam pelbagai situasi. Pelajar yang terlibat bagi kajian tindakan ini adalah pelajar gred 4 dan 5 yang lemah dalam mata pelajaran Matematik. Penulis mengadaptasikan rekabentuk kepelbagaian penyelesaian masalah untuk mengaitkannya dengan masalah yang dihadapi oleh pelajar tersebut. Keputusan kajian telah menunjukkan bahawa pelajar yang lemah dalam Matematik dapat mengaitkan soalan yang diberi berdasarkan kriteria yang direka oleh pengkaji. Penulis membincangkan bahawa pencapaian pelajar boleh ditingkatkan dengan memberikan mereka peluang dalam pendidikan, termasuk merekabentuk kaedah pengajaran berkesan.
0 Responses

Post a Comment